Zendülés Orbán saját használatú médiájában: sztrájk lesz az MTVA-nál!

  • narancs.hu
  • 2016. január 9.

Narancsblog

Bár nagy számban rugdosnak kifelé magas fizetésű dolgozókat, a felszabadult pénzből nem teljesítik a szakszervezetek követelését: sztrájk készül őfelsége tévéjénél, rádiójánál.

Az MTVA vezetése nemhogy elutasította a szakszervezetek 5,7 százalékos béremelésre irányuló követelését, de esze ágában sincs egy krajcárt sem emelni a keményen dolgozó tévések, rádiósok fizetésén.

„Csaknem két hónapig tartott a végül eredménytelenül zárult bértárgyalás az MTVA vezetése és a szakszervezetek között. Az érdekképviseletek a kezdetektől szerettek volna béremelést kicsikarni Vaszily Miklósból, az MTVA megbízott vezérigazgatójából, a tárgyalások elején az egyik szakszervezeti vezető azzal érvelt, hogy a majdnem 80 milliárd forintból gazdálkodó cég bevételei jelentősen nőttek azáltal, hogy az állam 2015-ben átvállalta az alap 47 milliárd forintos adósságát. Erre a vezérigazgató azt válaszolta, hogy a hitelátvállalás miatt felszabaduló összeg (hozzávetőleg 9 milliárd forint) nem pótlólagos forrás, hanem a működéshez szükséges” – idézi fel a történteket a Népszabadság.

Mint ismeretes, karácsonyi ajándékként 123 dolgozónak – köztük a királyi tévé olyan emblematikus arcainak, mint Jakupcsek Gabriella vagy Nika György – lengették be a hamari kirúgást. Nos, a kirúgásveszély alighanem e mostani zendülés kimenetelét is döntő módon fogja befolyásolni. Ilyenformán elsötétülő képernyőktől, elhallgató rádióktól a magunk részéről nem tartunk.

A magyar közmédia jelen formájában ugyanis 100 százalékig a fenyegetésre, a fenyegetettség érzetének a felkorbácsolására alapozva működik. S ez kifelé és befelé is ugyanúgy működik. Kifelé az indulás óta a menekültparát nyomják, befelé meg tetszik, nem tetszik, az az úzus, hogyha dicséred a gazdát és örülsz a csontnak, maradhatsz.

S persze mindebben az előbb emlegetett helyi sztárok csak a jéghegy csúcsát jelentik, valójában névtelen médiamunkásokról van szó, akik, meglehet, anno mindenféle megélhetési kényszerektől űzve álltak be a sorba. A vevő mindenesetre komolyan vette a dolgot.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.